Film documenter // 9 Mai: Basarabia, prizoniera Victoriei. Un nou film regizat de Igor Cobîleanski

La 75 de ani de la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial în Europa, Basarabia – spațiul dintre Prut și Nistru + teritoriile de peste Nistru rămân „prizoniera” acestui eveniment, considerat și astăzi de unii drept „victorie”.



„Doar în primele luni după ocuparea Basarabiei de URSS mii de persoane au fost arestate, alte câteva zeci de mii au plecat în România, iar la mai puțin de un an a avut primul din cele trei mari valuri de deportări, care au însemnat strămutarea în condiții inumane, „în alt capăt de lume” a aproximativ 60 de mii de persoane.

Vedeți și No comment // Sigla unui partid politic publicată pe pagina Consiliului raional Ungheni

Alte aproximativ 200 de mii au suferit din cauza foametei declanșate artificial de fostul regim sovietic.

Documentarul prezintă momente din istoria mondială și a regiunii începând cu anii ’30 ai secolului trecut, inclusiv formarea RASSM și rădăcinile celui de-Al Doilea Război Mondial, dar și aportul URSS alături de Germania fascistă la declanșarea conflagrației mondiale.

În documentar sunt citați cunoscuții istorici Octavian Țîcu și Anatol Petrencu, cei doi explicând rolul negativ al celor două dictaturi.

Ceea ce unii mai consideră drept eliberarea sovietică a condus la decesul a peste 700 000 de români basarabeni în doar câteva decenii ale regimului sovietic.

Un loc aparte în documentar îl ocupă discuțiile despre instaurarea ideologiei bolșevice care a avut rolul să înlocuiască religia în fosta URSS.

Din descrierea Documentarului de pe platforma YouTube:

Care este semnificația Zilei de 9 Mai pentru Uniunea Europeană? Dar pentru Federația Rusă?

De ce este interpretată diferit de ruși și de occidentali? De ce este privită ca o Zi a Ocupației de unii basarabeni, în timp ce alții o văd ca pe o Zi a Eliberării?

De ce tancurile care au invadat Basarabia (dar și Bucovina de Nord, țările baltice și Europa de Est) au fost transformate în adevărate monumente de cult?

Cum de un instrument al războiului și al morții a devenit un monument al păcii?

Simbolurilor ocupației și militarismului rus au devenit monumente ale „păcii”, „prieteniei”, eliberării”.

Cei care cer demontarea acestora sunt numiți „fasciști”, ca și cei care ridică monumente în memoria celor care au fost deportați în Siberia sau uciși de sovietici.

Simbolurile militarismului rus – tancurile, panglica Sf. Gheorghe, parada militară, cântecele Armatei Roșii, par a fi, mai degrabă, simboluri ale neoimperialismului rus.

Iar Republica Moldova (regiunea transnistrieană), Georgia sau Ucraina – cele mai recente victime ale sale.

Dacă vă place ceea ce publicăm, susțineți-ne și deveniți patronul unei știri pe portalul News.Ungheni.org – PATREON